In een artikel over voeding en weerstand schreef ik al dat voedingssupplementen slechts in uitzonderlijke gevallen aan te bevelen zijn. Bijna alle nutriënten, vitamines en mineralen komen in voldoende hoeveelheid voor in ons voedsel. Dus eet vooral gezond en gevarieerd met veel groente en fruit, met ongebrande en ongezouten noten, af en toe een vette vis.

 

Tijdens de coronacrisis was er sprake van dat resveratrol, een stof die van nature in druiven voorkomt, als voedingssupplement het leptinegehalte in het bloed van obese patiënten zou kunnen verlagen. Dat beweerde Peter van der Voort, hoofd IC van het Universitair Medisch Centrum Groningen, in een uitzending van Jinek begin mei. Hij oogstte daarmee ook kritiek, want er is nog geen wetenschappelijke evidentie dat resveratrol een gunstige werking heeft op leptine. Volgens Renger Witkamp, hoogleraar voeding en farmacologie aan de Wageningen Universiteit, is de werkzaamheid nog niet bewezen. “We moeten ons hoofd koel houden en niet achter elke hype aanlopen,” vindt hij. Het voedingscentrum stelt zelfs dat te hoge doseringen antioxidanten kunnen leiden tot een pro-oxidante werking, een averechts effect dus.

Voor soepele spieren en gewrichten

Op de televisie worden we doodgegooid met reclames van Vitaepro. Het zou een goede werking hebben op gewrichten en spieren en bovendien zou het bijdragen aan een goede werking van het hart en immuunsysteem. De Scandinavische producent verlaagt de drempel door de eerste twee maanden ‘slechts’ 9,95 euro te vragen. Daarna betaal je bijna het dubbele, dus een kleine 20 euro per maand. Dat is een hoop geld voor een pilletje dat overbodig is als je gezond eet en waarvan de werking nog maar bewezen moet worden. Gezien de hoeveelheid commercials op tv zal een groot deel van dat bedrag opgaan aan marketing, vermoed ik.

Wat zijn de werkzame stoffen: vitamine D is volgens Vitaepro goed voor de werking van de spieren. Kom ik zo op terug. Van Boswellia Serrata claimt het bedrijf dat het bijdraagt aan soepele gewrichten. Maar, zoals u ook op de verpakking kunt lezen, is de evaluatie van deze claim nog lopende. Met andere woorden het effect is nog niet bewezen. Dan dragen Omega-3 (DHA en EPA) vetzuren bij tot de normale hartfunctie. Dat is waar, maar deze essentiële vetzuren zitten ook in noten en vis. Tot slot zit er voor het immuunsysteem en het energieniveau seleen, vitamine B12, C en – daar is ie weer – vitamine D in. Deze vitamines en mineralen maken op vitamine D na in voldoende mate deel uit van een gezond voedingspatroon.

 

Zonlicht

 

Vitamine D komt nauwelijks voor in ons normale voedsel. Wel kan ons lichaam zonlicht omzetten in vitamine D. Komt u voldoende buiten, dan maakt u normaal gezien voldoende vitamine D aan. Uitzondering daarop vormen mensen met een donkere huidskleur. Dat huidtype is niet goed in staat om uit de hoeveelheid zonlicht in ons land voldoende vitamine D aan te maken. Bovendien hebben ouderen, vrouwen vanaf de overgang en mannen vanaf ongeveer hun 70ste jaar, wat extra vitamine D nodig om osteoporose (botontkalking) tegen te gaan. Vitamine B12 halen we voldoende uit de dierlijke producten die we tot ons nemen, maar als u veganist bent is het raadzaam om extra vitamine B12 te slikken.

Kortom, op de bovenstaande uitzonderingen na, is het niet nodig geld uit te geven aan dure supplementen en (multi)vitamines. Eet gezond en gevarieerd, dan komt u in principe niets tekort. Kijk op de site van het voedingscentrum wie in welke hoeveelheden wat extra van welke vitamines kan innemen.

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *