Wij leefstijlcoaches hebben het niet zo op diëten. Voor veel mensen biedt het wellicht een houvast om in korte tijd gewicht te verliezen. Maar het blijkt in de praktijk heel moeilijk vol te houden en na de honeymoonfase van een maand of drie vallen de meeste weer terug in het oude patroon.

Ik sprak onlangs een kennis, die een dieet geprobeerd had dat een positieve invloed op haar microbioom, (lees: darmflora) zou hebben. De samenstelling van bacteriën in uw darmen heeft grote invloed op allerlei lichaamsprocessen. Onderzoek van de Universiteit van Utah bij muizen wijst zelfs op gevoeligheid voor obesitas. Twee soorten bacteriën, Clostridia en Desulfovibrio, spelen een mogelijke rol bij de opname van vetten in de darmen. Als dat werkelijk waar is, kan dat onderzoek baanbrekende resultaten op gaan leveren.

Groente voor gezond microbioom

De uitzendingen van Dokters van Morgen van 22 januari en Broodje Gezond van 9 mei vorig jaar besteedden ook aandacht aan de rol van het microbioom. Volgens microbioloog Remco Kort zijn bacteriën van belang voor de spijsvertering, houden ze ziekteverwekkers uit de buurt en zorgen ze voor de training van ons immuunsysteem. Als uw darmflora niet op orde is kan dat klachten tot gevolg hebben als vermoeidheid, eczeem of acne, en zelfs hersenmist (slecht kunnen concentreren). Dat stelt Nienke Gottenbos, die bekend staat als de poepdokter. Het eten van voldoende groente en fruit draagt bij aan een gezond microbioom.

Nienke Gottenbos denkt dat probioticadrankjes ook kunnen bijdragen aan een gezonde darmflora, maar dan niet de bekende Yakult- en Vivit-drankjes. “Daar zitten vaak maar een of twee bacteriestammen in en ze bevatten bovendien veel suiker en smaakstoffen. Ik geef de voorkeur aan bijvoorbeeld kefir,” legt ze uit. “Die bevat meerdere stammen, is vrij van suiker en smaakstoffen en is veel goedkoper.” Volgens Remco Kort hebben gezonde mensen echter geen probiotica nodig. Maar het kan wel degelijk helpen bij mensen die een antibioticakuur volgen. De probiotica vult de goede bacteriën, die goeddeels verdwijnen door de antibiotica, weer aan.

Verband microbioom en bloedsuikers

Professor Eran Segal van het Weizmann Institute uit Tel Aviv deed een groot onderzoek naar de bloedsuikerspiegel onder duizend personen. “Mensen reageren verschillend op hetzelfde voedsel,” zegt hij in de uitzending van Dokters van Morgen. Hij toonde na lang onderzoek aan dat er verband bestaat tussen het microbioom en de bloedsuikerspiegel. Hij is ervan overtuigd dat door overplaatsing van het microbioom, ook wel poeptransplantatie genoemd, mensen slank of juist obese kunnen maken.

“We hebben een algoritme ontwikkeld dat heel nauwkeurig kan voorspellen hoe iemand reageert op een maaltijd. Niet alleen door informatie over dat eten, maar ook over het microbioom,” vertelt hij. Dat zou betekenen dat een gezond gewicht sterk afhangt van uw microbioom en van wat u eet. Dat kan zelfs betekenen dat personen in een huishouden verschillend reageren op hetzelfde eten. Dat impliceert nogal wat voor de kok des huizes, die dan mogelijk meerdere maaltijden moet bereiden om iedereen op gezond gewicht te krijgen of houden.

Persoonlijk dieet is niet genoeg

Het Nederlandse bedrijf MyMicroZoo werkt met behulp van zorgprofessionals persoonlijke diëten uit op basis van iemands microbioom. Zo’n zorgprofessional kan een leefstijlcoach zijn, die een extra scholing heeft gevolgd bij het bedrijf. Een dergelijk onderzoek kan aardig in de papieren lopen, want een eenmalig onderzoek van je feces kost € 135 en wilt u het effect van een eventueel aangepaste leefstijl meten, dan kunt u ook kiezen voor drie metingen van € 345. Daar zit dus het dieetadvies van de zorgprofessional of leefstijlcoach niet bij in.

Het lijkt me dat zorgverzekeraars dit pakket niet snel zullen gaan ondersteunen. Daarvoor staat de hele ontwikkeling van diëten en het onderzoek naar de invloed van het microbioom teveel in de kinderschoenen. Mocht om welke reden dan ook, wat zeker niet ondenkbaar is, diëten op basis van je microbioom een hoge vlucht nemen, dan is er alsnog veel werk aan de winkel voor ons leefstijlcoaches. De aanpassing naar een ander voedingspatroon al dan niet met meer bewegen, is geen sinecure en vraagt om een lange adem. Ons echte werk als leefstijlcoach begint na die twaalf weken, na die eerste terugval. Een dieet volgen op basis van uw microbioom is een; uw leefstijl veranderen is twee.  

Bronnen

Onderzoek Universiteit van Utah

Dokters van Morgen op 22 januari 2019

Broodje Gezond van 9 mei 2019

Nienke Gottenbos, de poepdokter

Vijf online colleges van microbioloog Remco Kort

Het onderzoek van professor Eran Segal (Weizmann Institute)

MyMicroZoo

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.